zaterdag 14 juli 2012

Rode bieten



Vorig jaar heb ik rode bietjes in de voortuin gehad. Na een engelengeduld heb ik daar bietjes ter grootte van een golfbal van weten te maken. één maaltijd en toen was een heel half jaar kijken, wachten, water geven, etc. achter de kiezen.
Maar op de tuin is het een heel ander verhaal. Bietjes ter grootte van een tennisbal zijn geen uitzondering. Vorige week hebben we ze gewoon gekookt gegeten. Ik vond ze fantastisch; zoet en vol van smaak. Deze week had ik me voorgenomen iets culinairder te zijn en heeft Ewout, want die moet oefenen voor Masterchef junior, samen met mij gepofte bietjes met balsamicoazijn, oregano en knoflook gemaakt van Jamie Oliver. Nou ja samen...ik stond erbij en keek er naar.

Gepofte bietjes met balsamicoazijn, oregano en knoflook (iets aangepast):
500 g verse bietjes, schoongeboend en in vieren gesneden
5 tenen knoflook, in de schil geplet
handvol verse oregano
6 eetlepels olijfolie
10 eetlepel balsamicoazijn
naar smaak: 1 el honing
aluminiumfolie
zout en peper

Verwarm de oven voor op 200 graden
Scheur anderhalve meter aluminiumfolie af en vouw dit dubbel.
Leg de stukken biet hierop samen met de knoflooktenen en de oregano.
Strooi er ruim zout en peper op.
Vouw de zijkanten van de aluminiumfolie naar boven.
Giet er dan de olijfolie en azijn bij.
Afhankelijk van de mildheid van de azijn kan je nog een eetlepel honing over de bietjes verdelen
Vouw de folie dicht, zet het pakket in de oven en laat het ongeveer een uur bakken tot de bieten zacht zijn.
Eenvoudig en verrukkelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten