zondag 5 augustus 2012

Mais



Helemaal, helemaal achteraan, dus ook nog achter mijn 'wilde bloementuintje' heb ik een aantal maisplanten gezet. Juist daar, omdat op zakje zaaigoed stond dat de planten wel 2 meter hoog konden worden en ik dan bang was dat ik het zonlicht voor de buren zou wegkapen. Nou kan ik me ook wel menig maisveld herinneren waar je niet overheen kunt kijken. Maar deze planten vallen alles mee.Ze komen tot borsthoogte bij mij en ik ben niet erg groot.
Ik heb gelezen op internet dat de oogst van de kolven vrij precies komt. Je moet ze oogsten net voor ze helemaal rijp zijn, dat wil zeggen de korrels wel geel, maar niet zacht. Je moet het kunnen zien aan de draden die boven de kolf uitsteken. Als die niet meer groen zijn maar bruin en verdroogd dan is de mais rijp. Ik ben benieuwd.
Met maiskolven heb ik een haat liefde verhouding. Ik vind ze heerlijk met een beetje roomboter en een snufje zout en verheug me op het proeven van een super verse kolf. Alleen ben je daarna de hele avond bezig met het verwijderen van vliesjes tussen je tanden totdat je het zo zat wordt en naar boven gaat om de tandenflos te pakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten