zaterdag 22 juni 2013

Allemaal kleine gaatjes

 
 
 
Dan weer te droog, nu weer veel te veel water, veel onkruid en soms onverklaarbare aandoeningen, ach en wee...... Mijn buurman en ik hebben ons daadwerkelijk afgevraagd waarom we dit onszelf aandoen.
Het mysterie met de gaatjes in de bladeren is voor mij opgelost. Het blijkt om de aardvlo te gaan. Gelukkig geen familie van die verschrikkelijke kriebelbeesten die onze huisdieren verzamelen.. Maar wel een diep donkerblauw kevertje van 2,5 mm die zich voedt met de vooral jonge bladeren waarin ze kleine gaatjes maken. Ze hebben een voorkeur voor familie van kruisachtigen. En om te bedenken welke planten tot deze familie behoren hoef ik alleen maar naar mijn eigen plantjes te kijken: Chinese kool, radijs, rucola, raapstelen, allemaal gaatjes.
Het schijnt dat ze een hekel hebben aan vocht en dan vanzelf verdwijnen maar dan komen de slakken weer.... zucht
 
In ieder geval heb ik van diverse groene blaadjes een heerlijke salade gemaakt:

 

Caesar Salad volgens Donna Hay
 
Ingrediënten: (2 personen)
 
Salade:
  • 4 plakjes stokbrood
  • 4 reepjes spek
  • ahorn siroop (gewone stroop werkt ook)
  • 2 heel zacht gekookte eieren
  • sla
  • Parmezaanse kaas
Dressing:
  • 1 ei
  • 2 ansjovis
  • 1/2 eetlepel Worcestershire saus
  • 1 eetlepel citroensap
  • 3/4 cup neutrale olie (druivenpit olie, zonnebloemolie kan ook)
  • zout en peper
Bereiding:
  • Bestrijk het stokbrood met olijfolie. Bestrijk de plakjes spek met ahornsiroop. Rooster beide in de oven op 160 C ongeveer 10 minuten. Het brood moet goudbruin zijn en de plakjes spek lekker knapperig.
  • Voor de dressing meng je alle ingrediënten behalve de olie doorelkaar. Voeg langzaam al kloppend met een garde de olie toe tot er een gebonden mayonaise ontstaat. Even proeven en eventueel op smaak brengen.
  •  De sla wassen en drogen. Op 2 bordjes schikken. Het ei door de helft snijden en boven op de sla leggen. De croutons en de plakjes spek erbij leggen. Drizzle de dressing erover heen  (wat is hiervoor het Nederlandse woord?) en afmaken met krullen Parmezaanse kaas.

Wij hebben het gegeten met gerookte eendenborst (was ik tegen aan gelopen in de AH) in plaats van spek. Erg lekker!! En hadden er gebakken aardappels bij, natuurlijk niet uit een pakje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten