donderdag 19 april 2012

Rabarber



Ik ben (als enige van de familie) verzot op rabarber en helemaal in combinatie met aardbeien. Mmmm, rabarbermoes, aardbeien/rabarbercrumble of als saus door dikke yoghurt. Volgens mij maakte mijn moeder vroeger zelfs rabarbersap die we door de limonade siroop deden.
Aardbeien heb ik al voldoende (hoop ik) dus een van mijn eerste aankopen waren 2 rabarberplantjes; het voorjaar kan beginnen!
Nu was ik afgelopen week onkruid aan het wieden en onbedoeld luister je naar de gesprekken van de anderen. Mijn buren hadden het over iemand die een bepaald stukje grond niet wilde omdat er geen rabarberplant op stond. Hoezo??? Dan schaf je er toch gewoon een aan??  Maar zo simpel is het dus niet. Een rabarberplant moet je dus, werd mij duidelijk,  het eerste jaar met rust laten en volgens mijn buurman duurt het zelfs wel vier jaren voordat je kunt oogsten. Dat is balen!!!
'Mar jo hat toch een rabarberplant' zegt mijn buurman. Wie? Ik? Waar dan? Blijkt dus dat ik achter aan mijn tuintje, daar waar ik een composthoop heb en de hond altijd ligt een hele grote stronk heb, maar die het bijna opgegeven heeft door voetstappen en hondenpootjes. Samen met mijn buurman heb ik het onkruid rond de stronk weggehaald. Met een mes in de grond gewoeld zodat de plant wat 'lucht' krijgt en uiteindelijk afgeschermd met wat gaas en verwend met extra mest en water. Volgens mijn buurman wordt het nog wel wat. Ik hoop het, we zullen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten