zaterdag 28 april 2012

IJsheiligen


IJsheiligen, het is haast een magisch begrip in de tuinderswereld. Ik heb opgezocht wat het nou precies inhoud. Volgens Wikipedia zijn het een aantal katholieke heiligen van wie de naamdagen vallen in de periode 11 tot 15 mei. Volgens de volksweerkunde zijn dit de laatste dagen in het jaar waarop nachtvorst kan optreden. Een slordige interpretatie van deze wijsheid heeft geleid tot het misverstand dat er in deze periode verhoogde kans op nachtvorst is.
Gisteren was ik bij een van mijn buren op bezoek om zijn lapje grond te bekijken. Toen ik vroeg of hij al boontjes had geplant, kreeg ik toch een kleine terechtwijzing. Nee, voordat de ijsheiligen geweest waren kwamen er geen bonen zijn grond in!!
Oké, ik kijk gewoon op de 14 dagen verwachting van weeronline, veel makkelijker.

Vorige week heb ik een aantal plantjes bij de Welkoop gekocht, dan staat er in ieder geval wat. Zo 'n omgeploegd strookje zwarte/grijze klei staat zo ontmoedigend. En weliswaar kan je aan ze zien dat ze geteisterd worden door wind, kou en regen. Ze staan er nog steeds en zijn zelfs ietsjes gegroeid!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten