maandag 20 mei 2013

Opkweekplantjes en aardpeer


Het moestuingebeuren vindt niet alleen in de tuin plaats. Ook thuis is het duidelijk aanwezig. Overal waar wat kan staan in de achtertuin ben ik met kleine plantjes en zaden in de weer. Ik behandel ze als zorgenkindjes. Hebben ze genoeg vocht, is het te koud, te warm, te vochtig, maar mijn grootste zorg is regulering. Hoe voorkom ik dat ik teveel plantjes in 1 keer  overbreng naar de moestuin en straks weer tegen 10 kroppen sla aankijk, die voordat ik het goed en wel realiseer,  doorschieten.
Een vriendin in Engeland raadde mij aardperen(Jerusalem Artichoke) aan. Mooi om te zien en lekker om te eten, vertelde zij mij. Op de markt heb ik er een aantal gekocht. Een deel ervan heb ik gebruikt voor een aardperensoep. die was verre van lekker. Maar mijn vertrouwen in haar is groot genoeg dat ik denk dat ik wel lekkere recepten kan vinden. De rest heb ik geplant en die sloegen aan. elke dag werden ze hoger en hoger, tot ik mij vandaag realiseerde dat ik ze zo groot nooit heelhuids naar de tuin kan vervoeren. Deze heb ik dus in de achtertuin gezet en neem me voor nieuwe direct ter plaatse in de grond te stoppen.

1 opmerking:

  1. Ook hier begint de siertuin steeds meer op een filiaal van de moestuin te lijken... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen