donderdag 2 mei 2013

Veldsla/basilicum stampot


Laatst zag ik in de Allerhande een recept staan voor rucolastamppot. Het gebeurt me niet vaak bij het lezen van een supermarktblad (maar ik kan het toch niet laten om ze allemaal door te nemen) dat ik bij het lezen van het recept al enthousiast ben en het binnen de kortste keren uit probeer.
Dat had ik bij dit recept wel. Bovendien zit er een courgette in verwerkt en als je al eerder een courgette plant hebt gehad, dan weet je dat elk mogelijk recept waar een courgette in verwerkt wordt welkom is door de overvloedige oogst per plant. De versie met rucola vonden wij iets te 'wreed'. Ik heb het nog eens geprobeerd met veldsla en die vonden wij erg lekker. Maar ik heb ook andere slasoorten gezaaid die niet zo pittig zijn als de rucola. Volgens mij geven die ook een heel lekkere smaakcombinatie.
O ja, ik had geen courgette in huis (en het was Koninginnedag en geen supermarkt/groenteboer was hier open) dus toen heb ik champignons gebruikt. Het kan...., maar courgette vind ik lekkerder.

Veldsla/basilicum stamppot

1 kg aardappelen iets kruimig                  
  • 1 courgette                  
  • 1 el olijfolie                   
  • 50 g pijnboompitten                  
  • 150 ml magere melk                  
  • 1 zak veldsla     
  • 1/2 bakje cherrytomaten , gehalveerd +
  • 1 bakje basilicum (15 g), in reepjes +
  • 50 g geraspte kaas

    1. Schil de aardappelen en kook ze in water met zout in 20 min. gaar.
    2. Snijd ondertussen de courgette in de lengte in vieren. Verwijder de zaadlijsten en snijd het vruchtvlees in stukjes. Verhit de olie in een wok en roerbak de courgette 3 min. Breng op smaak met peper en zout. Rooster de pijnboompitten in een koekenpan zonder olie of boter 2 min. Laat afkoelen op een bord.
    3. Stamp de aardappelen fijn met de pureestamper. Verwarm de melk in een steelpan en voeg samen met de courgette, (gewassen) veldsla en tomaten toe. Warm nog 3 min. door. Meng het basilicum en de kaas erdoor. Breng op smaak met peper en zout. Bestrooi met de pijnboompitten.

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten