dinsdag 19 juni 2012

Aardbeienjam maken




Vandaag is de grote dag. Ik ga mijn eerste jam maken.
Natuurlijk heb ik gisteravond het internet afgespeurd en allerlei handige tips gevonden. Op de blog van koken met Karin staan er een aantal opgesomd, zoals:
Zorg voor brandschone potten (dat was bekend) dampende potten uit de afwasmachine  omgekeerd op een schone theedoek laten uitlekken. Kijk dat is handig ik zag me zelf al met soda in de weer en kokend water. Op de site hoedoen.nl. las ik dat je de potten ook 15 minuten in een oven van 140 graden moet plaatsen voor sterilisatie. Nooit van gehoord maar dat kan ik doen.
Gebruik een grote pan en vul die voor de helft anders kan het er overheen komen. Ook goed om van te voren te weten.
Gebruik ovenhandschoenen e.d..

Mijn jam:

1,5 kilo aardbeien
1 kg geleisuiker
sap van 1 citroen
                                                                                                             
Ik heb de aardbeien heel goed gewassen, dat was echt nodig want er zat zoveel klei aan!
Kroontjes verwijderen en de enkele grote die er tussen zit in stukjes
snijden.
De aardbeien met de geleisuiker vermengen en vervolgens citroensap toevoegen.
De massa aan de kook brengen en als het pruttelt 4 minuten laten koken.
Klaar is Kees!
De jam in de schoongemaakte potten doen, deksels erop en ik heb ze op de kop gezet en te laten afkoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten