vrijdag 29 juni 2012

Bloeiende ui



Ik trof mijn buurman van iets verder op. Hij is een echt doorgewinterde tuinder die al 20 jaar een tuintje heeft, een 'oude rot in het vak'.
Aan hem vroeg ik hoe je kon zien of de aardappels de grond uit kunnen. Nou dat is niet een kwestie van zien maar gewoon van weken tellen, minimaal 10 weken voor een vroeg ras. Ik zit nu op 8 en bovendien is het voorjaar niet heel erg mooi geweest dus ik moet nog even geduld hebben.
'Maar nog wat anders, jij hebt heel wat mannetjes uienplanten, die kan je niet eten.'zei hij.
Ik had echt geen flauw idee waar hij het over had. Hij heeft het mij uitgelegd. Alle uienplanten waar een stengel zichtbaar wordt met daaraan een bloem, dat is een mannetjesplant. De stengel loopt door in de ui en geeft een keihard, stuk in de ui zelf. Hij heeft er een doorgesneden om het te laten zien.
Ik heb dus alle 'stengels' maar verwijderd. Je kan ze wel op een vaas zetten, dan heb je er toch nog plezier van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten