zaterdag 12 mei 2012

Onkruid



In mijn gedachten zie ik, als ik aan moestuinen denk, mensen die gelukzalig hun groente uit zoeken in hun weelderige moestuin en die daar vervolgens een goede en verantwoorde maaltijd mee bereiden.
De werkelijkheid tot nu toe is eerst heel hard werken om de boel om te spitten en daarna heel hard werken om het onkruid steeds te verwijderen.
De afgelopen dagen is het nat en warm geweest; super goed voor de plantjes maar ook goed voor het onkruid. Het schiet de grond uit! En wat nou het allervervelendste is: ik weet lang niet altijd wat mijn zaaigoed is en wat onkruid. Ik hanteer dus maar de regel: zolang ik het niet herken doe ik er niets mee.
Wat ik wel herken is 'kweek' een soort stevige grasstengel. Hij staat in de top 5 van lastige en hardnekkige onkruidsoorten voor de (moes)tuinder. Je moet de stengel met zoveel mogelijk wortel verwijderen. Dit lukt goed tussen mijn gekochte plantjes maar daar waar ik gezaaid heb, ruïneer ik ook mijn jonge aanwas. Ik moet volgend jaar dus de grond helemaal doorwerken alvorens te zaaien. Leermomentje 2 (of is het ondertussen al 3, 4, 5 of meer?).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten