donderdag 10 mei 2012

Slastamp



Ewout, ons jongste gezinslid kookt elke woensdag. Er zijn in het verleden al vele klussen geweest die hij op zich moest nemen, die na soms 1 keer, soms wat langer, verwaterde en in de vergetelheid geraakten. Deze nog niet, maar dat zal er ook mee te maken hebben dat hij koken erg leuk vindt.
Gisteren heeft hij 'frisse slastamp met ei' klaargemaakt uit de Allerhande van mei. En het was verrassend lekker. Dit is een recept wat ik absoluut moet bewaren want ik vrees een overschot aan sla straks. Er zitten heel veel zaadjes in een zakje en ik heb maar wat met de losse pols in z'on kweekbakje gedaan. Maar als dit allemaal slaplantjes worden (en daar begint het aardig op te lijken) dan moeten we ons door een maand sla heen knagen. Een leermomentje voor volgend jaar. Maar in ieder geval hebben we er sinds gisteren een toepassing meer bij.

Het recept: (4 personen)

kruimige aardappelen
4 eieren
1 kropsla, gewassen
125 ml crème fraîche
75 g veldsla (ik denk dat 'pluksla' ook kan, die heb ik ook gezaaid)
1 citroen schoongeboend\

De aardappels schillen en gaar koken. De eieren 8 minuten koken en daarna pellen en in parten snijden.
De bladeren van de kropsla wassen en grof scheuren
De aardappelen afgieten en stampen tot een grove puree.
De crème fraîche, kropsla en veldsla er door mengen. Op smaak brengen met peper en zout
De schil van de citroen raspen. Wij hebben het er op het bord overheen gedaan, naar ieders smaak.
De stampot serveren met de eieren.

De heren zijn niet zo van het vegetarische eten en hadden er een gehaktbal bij gemaakt. Nou moet ik wel zeggen dat ik er een beetje jus overheen ook erg lekker vond. Het gerecht kan nog wel iets hartigs gebruiken. Ook uitgebakken spekjes of wat geraspte kaas er over heen lijkt me er goed bij passen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten